Morgan 41 Out Island

hem Forum Långfärdsbåten Költyp Morgan 41 Out Island

Detta ämne innehåller 5 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Chris Hamilton - 2 månader, 3 veckor sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Janne Ohlsson

Är nyfiken på om någon känner till denna båttyp,ovanlig här men vanlig i Karibien och Usa. Kan det vara ett prisvärt alternativ? Hur är kvaliteten generellt på dessa,är dom säkra? Förstår att det inte är en racer dom är ju tunga plus att avdrift bör ju vara rätt stor på kryss. Är sugen på en sån ketch,väldigt rymliga. Tanken är att bo in sig prova lite hemmavid och sen segla ut länge.
    Tacksam för svar Janne

#2695 Svar

Tore Fridh

”this boat to be the most popular boat over 40′ ever built. More than 1,000 still sail the seven seas. No comparable boat even comes close to this success. Conservative estimates suggest that 30 to 35 percent of the Out Island 41’s built went into the charter trade and I think it’s safe to say more sailors have had an opportunity to sail this venerable cruising classic than any other boat over 40′.”
    Så säger en välkänd besiktningsman.

#2783 Svar

Håkan

Jag tittade på en Morgan 41 out islander uppe i Umeå 2010. Det skulle inte förvåna mig om den fortfarande är till salu? Orsaken att jag inte slog till var Hustrun. Båten var satt i toppskick av ägaren som hade ett par hangarer med ett antal segelbåtar han jobbade på som fritidssysselsättning. Han anlitade en bårmäklarfirma som låg någonstans ute i Saltsjöbaden om jag inte missminner mig.
    PS: För oss slutade det med att vi reste till UK och köpte upp oss på en Moody 35 som också är en centercockpit.

#2808 Svar

Per

När jag letade båt förra året så snöade jag ganska snart in på gamla amerikanska segelbåtar. De flesta av dom i registret 37-45 fot har ståhöjd även för en lång person, litet djupgående och mycket volym. Jag tittade på en Morgan 41 OI på Sicilien, tyvärr i dåligt skick men väldigt rymlig. Om du letar volym så finns det ett antal olika, jag har nog fortfarande en lista på tänkbara båtar från när jag letade. Dessutom ska du nog försöka få tag i en inom EU för att slippa moms och strul med märkningen.

P.S. Jag köpte slutligen en ketchriggad Endeavour 37 i Holland.

#2815 Svar

Agneta Falk

Hej. Äger en Morgan som har varit hos samma familj i 41 år:) Är du nyfiken så ligger hon/Mathilda i Mariestad. Mvh Agneta

#2838 Svar

Chris Hamilton

Hej Agneta, har sett annonsen på Blocket och där mailat dig, men inget svar. är intresserad av båten. Hör gärna av dig.
    Bästa hälsningar, Chris

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Morgan 41 Out Island
Din information: