anna-lisa-mosel

Genvägen till Medelhavet

De flesta förknippar nog långsegling med fri horisont, men det kan också vara en resa på Europas kanaler och floder. Författaren och seglaren Thomas Veber har gått sträckan Östersjön-Medelhavet tre gånger med egen båt, den senaste nu i somras. Han har också gett ut boken Segla till Medelhavet. Här tipsar Thomas om vad man bör ha koll på innan man ger sig av.  

Vhf och förarbevis
Det intressanta är, att om du hyr en båt på tex en fransk kanal krävs ingenting. Men kommer du i egen båt ska du både ha förarbevis och vhf-certifikat. Vi har själva blivit kontrollerade, av polisen, på Mittellandkanal i Tyskland.

CEVNI
De europeiska länderna, förutom de nordiska och Storbritannien, har enats om speciella regler för seglats på inre vattenvägar, det vill säga floder och kanaler. För att gå på kanaler och floder måste man därför ta ett kanalintyg. Det är enkelt att ta. Många regler, till exempel väjningsplikt är annorlunda på floder än på havet. Det vore dumt att inte lära sig dem.

VHF-radio och ATIS
Din VHF-radio ska ha ett Automatic Transmission Identification Number, ATIS. Det är lite som DSC på havet. Det används av slussarna till att ha koll på vem som anropar. De flesta VHF-radior kan växla mellan “sea mode” och “inland mode” där ATIS programmeras in i det sistnämnda. Ditt ATIS-nummer består av tio siffror, samma som ditt MMSI fast med en nia efter.

Ägarcertifikat på båten
Du ska kunna visa vem som äger båten. Det kan både vara för myndigheternas skull, längs din väg men det används också i de flesta hamnar i Medelhavet. Ett ägarcertifikat kan du till exempel få genom Svenska Kryssarklubben

Dokumentation på betald moms
Du kan ha otur med att myndigheterna i framförallt Tyskland eller Frankrike vill se dokumentation på att din båt är EU-momsad. Det kan till exempel vara det originalkvittot från varvet eller kvitton för material på en hemmabyggd båt. Detta gäller båtar byggda efter 1 januari 1985. Det även om du kommer från havet. Vi har aldrig själv behövt visa dokumentation på att vi har betalat momsen men jag känner till flera som har blivit kontrollerade.

Enkelt trots allt
Det kan verka oöverskådligt med alla papper och certifikat, men det är egentligen bara CEVNI-certifikatet (kanalintyget) och VHF-radio med ATIS som behövs utöver det man vanligtvis har med sig på långsegling.

Om du vill läsa mer om kanalvägen till Medelhavet, ger jag för tillfället bort boken “Segla till Medelhavet” gratis som e-bok.

/Thomas Veber

Posted in Artiklar, Gästblogg, Lagar & regler and tagged , , , .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>