liv

Gästinlägg: Nanny Längesegling om bunkring”.

Vår senaste gästinlägg kommer från Liv Bryngelsson som just nu befinner sig ombord på sin  S/Y Nanny någonstans i östra Karibien. Liv har valt att skriva om bunkring och mathållning ombord – ett populärt ämne där det verkar finnas lika många strategier som det finns båtar. Att från de som bara äter konserver i 3 år till de vars båtar närmast påminner om flytande gourmetrestauranger. Ombord på S/Y Nanny är det ”Kubaprincipen” som tillämpas. Här inviger Liv oss i dess hemligheter, och delar med sig av sina bästa bunkringstips.

Vill du också gästblogga på Svenskalangfardsseglare.se? Skicka ett mejl till info@svenskalangfardsseglare.se

”Vi handlar enligt ”Kubaprincipen”

Bunkra är något som jag alltid förknippat med stora inköp inför långa överseglingar. Men efter att nu ha varit ute och seglat i ett år så inser jag att vi faktiskt bunkrar mest hela tiden. Och inte bara mat utan allt möjligt som behövs till båten. Det började redan hemma i Sverige när vi började fundera på vad vi skulle ta med hemifrån. Förutom stora lass med stark senap, mjölkchoklad, grovt mjöl, pulverkaffe och annat ätbart så blev det också lite udda saker som Wettex disktrasor och Torkypapper. Det sistnämna är två exempel på saker som inte alls är nödvändiga, men som gör vardagslivet ombord så mycket lättare. Några saker som bunkrades visste vi att vi skulle finna längs med vägen också, men vi ville ha med vissa varor som vi var vana vid hemifrån. I alla fall till en början. Vi resonerade som så att vi skulle trivas bättre om vi utsatte oss för lagom mycket nytt åt gången. Vi svenskar gillar ju detta med lagom.

Min bror, har efter en resa till Kuba, infört uttrycket ”Kubaprincipen” hos oss. Han menar att om man hittar något i en affär som man tror sig behöva inom de kommande månaderna – köp det, nu med en gång! För när du väl behöver det så lär du inte få tag på det. Nu kan detta ju vara lite svårt när man guppar omkring på jorden i en utrymmesbegränsad båt men allt är ju relativt. Denna princip tillämpade vi t ex när en av våra fotpumpar till vattnet gick sönder och trots att vi hade två extra ombord köpte vi genast en till när vi sprang på en i en båttillbehörsaffär. Man vet ju aldrig…

Något annat som bunkras friskt bland många seglare är konserver. Detta är ett kärt samtalsämne långseglare emellan och jag tycker mig se en uppdelning i två läger. De som grundar sin kost på konserver och satsar på allt de hittar och de som är lite mer restriktiva med vad som kommer ombord. Jag, personligen, tror inte på att köpa en massa konserver av sådant som man inte är rätt säker på att man vill äta. Smaken förändras inte bara för att man är ute och långseglar. Gillar man inte burkskinka hemma så kommer man inte vilja frossa i det på långsegling heller. Det räcker kanske med en sådan i reserv när allt annat tryter. Detta hänger ju också ihop med vad man har för möjligheter att förvara matvarorna ombord. Jag är mycket lycklig över vår lilla 18 liters frys som gör livet otroligt mycket lättare för oss. Dessutom har vi ett hyfsat bra kylskåp. Vi har satsat på konserver i form av riktig wienerkorv. Vi gillar korv! Emellertid var det inte billigt men det ger oss lite extra gott i vardagen. Även leverpastej på konserv (norsk) är en riktig höjdare enligt min man. I övrigt så hade vi med oss ett gäng burkar gulaschsoppa och ett par danska burkar med pannbiffar. Krossade tomater och andra basvaror som gör att vilken tråkig pasta som helst blir god åker gärna med. Jag lassade på med rätt mycket kryddor hemifrån också. Piffi Allkrydda, tacokrydda och Knorrs små salladspåsar är kalasbra till det mesta och det blir nya spännande smakkombinationer med de lokala produkterna. Men det finns många knep för att hålla matvaror färska och det går ganska enkelt att konservera mat med hjälp av vanliga syltburkar och en tryckkokare. Det finns en Facebook-grupp som heter ”Båtmat eller matlagning i små utrymmen”. Den kan jag varmt rekommendera.

Men självklart så bunkrar vi för längre överseglingar också. Vi själva gick ju över Atlanten med utgångspunkt i Las Palmas på Gran Canaria i januari i år. Där finns alla möjligheter till fantastisk bunkring. Och många tokbunkrar. Det handlas och lastas och det är otroliga mängder som stuvas ner i båtarna. Det tar ju trots allt endast två till fyra veckor över Atlanten och så mycket mat gör man faktiskt inte av med. Men det är klart. Allt är mycket dyrare i Karibien så det man kan få med sig från Europa är ju en ren vinst. Om man hinner äta upp det innan det blir gammalt vill säga… Det är ett problem jag själv slåss med. Om man konstant handlar enligt Kubaprincipen så hinner man helt enkelt inte äta upp saker och ting innan det blir gammalt. Fast bäst före-datum är bara ett tryck på förpackningen och många, många varor håller riktigt länge efter det att datumet har passerats. Sedan är det ju frågan om vad man vill äta på en översegling. Goda vänner till oss hävdar bestämt att det funkar fint att leva på snabbnudlar i ett par veckor under en översegling. Ombord på Nanny skulle detta leda till en mycket grinig kapten och allmänt dålig stämning så för oss är det inget alternativ. ;-)

I Las Palmas bunkrade vi själva en hel del såklart och bland annat blev det stora mängder kakor, choklad, godis, nötter och annat allmänt onyttigt. Eftersom vi bara är två ombord och nattpassen kan vara rätt långa så livas dessa upp med lite godsaker. Jag erkänner direkt att vi under vår överfart satte i oss ohälsosamma mängder godsaker under nätterna. Nu hade vi ju tillämpat Kubaprincipen ner genom hela Europa, så behovet av bunkring var inte jättestort men vi satsade vi på att fylla upp våra basvaror för att försöka spara lite pengar. Bland annat handlade vi:

 

  • 6 Magnus med bunkringskvitto5 liter olivolja
  • 10 burkar krossade tomater
  • 30 paket UHT-grädde
  • 10 paket pasta
  • 5 kg grovt mjöl (så grovt vi nu kunde hitta…)
  • 5 kg vitt mjöl
  • 6 burkar sylt
  • 3 ketchupflaskor
  • 15 liter Cola
  • 30 rullar toapapper av bättre kvalitet (vilket varade i tre månader….)
  • 3 rullar bakplåtspapper
  • 12 liter UHT mjölk till yoghurt
  • Öl, vin och bubbel

 

Frysen fyllde jag med kött och jag handlade i omgångar för att sakta men säkert frysa in lite i taget. Att köpa 18 liter mat, stoppa det i frysen och sedan lämna kaj dagen efter – det fungerar inte i värmen. Vissa paket kyckling, grytbitar och köttfärs förstektes och kryddades innan frysning. Tanken är att kunna tillsätta dessa snabbt och enkelt till något om det är dåligt väder och det fungerade bra. Kylskåpet fylldes med vakuumpackade pålägg såsom färdigskivad ost, skinka, salami m m. Totalt blev det 25 paket pålägg med flera månaders hållbarhet. Dessutom stora mängder rökt bacon som alltid är gott att laga mat på.

Frukt och grönsaker handlade vi dagen innan vi lämnade Las Palmas. Tvättade dem noggrant, torkade dem och sedan packades de in en och en i aluminiumfolie. Ja, inte lök och potatis såklart. Alla lösa skal på lökarna avlägsnades och de förvarades i ett nät under targabågen. Vi hade lök i tre månader och nästan ingen blev dålig. Äpplen och apelsiner är de frukter som håller längst. Tomater köpte vi gröna som fick mogna. Tomater och äpplen ska förvaras för sig själva annars påverkar de andra frukt och grönsaker. Vitkål är en favorit ombord och har helt otrolig hållbarhet. Vi använder vitkål till väldigt mycket och slänger gärna skivad vitkål i wokgrytor och ibland så äter vi strimlad vitkål istället för pasta. Lite olja i strimlad vitkål tillsammans med en liten påse salladskryddor ger en fin pizzasallad som håller sig i ett par dagar.

Det finns också färdigkokt vakuumpackat ris att köpa. Det kan verka lite onödigt men det är bra att ha om det är svårt att laga mat. Det är bara att tillsätta en påse till en soppa eller liknande så har man genast en full måltid som håller magen mätt länge.

Vi hade ett par bakeoff-bröd med oss också men oftast så bakar jag bröd. Jag hade inför överseglingen gjort i ordning 10 plastpåsar med alla torra ingredienser så det var bara att tillsätta vätskan innan bak och därmed blev det väldigt enkelt att baka. Jag gjorde både stekpannebröd och vanligt bröd i ugnen. De 10 påsarna räckte precis för vår översegling på 17 dagar.

Vi har nu varit i Karibien i tre månader och tillbringat mest tid på de franska öarna. Här finns det mesta i både matväg och i utrustningsväg. Det finns inte butiker överallt men när man väl hittar en av de stora butikerna så har de det mesta. Men man får bara beredd att betala för det. Reservdelar och utrustning till båten är nästan dubbelt så dyrt och viss mat också. Vårt första möte med den karibiska valutan på Antigua skapade full förvirring och jag lyckades köpa en påse potatis för motsvarande 122 SEK…. Det gäller att ha huvudet med sig och räkna lite innan man handlar. Och vi bunkrar och handlar fortfarande enligt Kubaprincipen vilket gör att Nanny oftast är fullastad.

//Liv


Mer om Nanny: Nanny är en HR Rasmus 35 från 1973. Ombord på den bor Liv och Magnus Bryngelsson. De lämnade Göteborg den 1 maj 2015 för en längesegling på 3,5 år. De har inte bråttom och kallar därför sin segling längesegling istället för långsegling. Vad de ska hitta på de kommande 2,5 åren funderar de just nu på men inga beslut är ännu tagna. Följ dem gärna på www.nanny166.se och på Facebook-sidan Nanny Längesegling.

Posted in Gästblogg and tagged , , , .

3 Comments

  1. Tack for en jattefin artikel! Mycket intressant! Aker sjalv med flyg till Cuba nu och skall segla hem en bat till Sverige. Tack for alla tips och kanske vi ses i Karibien! MVH Magnus Reslow

  2. Heja på, därute på böljan blå.
    @Liv, du borde på den ”länga” tid ni har, fundera på att skriva en bok.
    Ja, varför inte en kokbok för längeseglare…………
    Alltid kul (och intressant) att läsa dina inlägg.
    Hälsa Magnus och lev gott.

    Mvh Gunnar

  3. Tack för en jättebra artikel! Jag noterar att vi har samma avseglingsdag från Svedala, fast våran ligger några år framåt i tiden, närmare bestämt 1/5 2022…. ”bara” 5 år, 10 månader, och 22 dagar kvar….
    Hälsningar
    Monica

Lämna ett svar till magnus reslow Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>