DSC_0907

Gästinlägg: Världsmästare i budgetsegling

För de flesta är det helt otänkbart att idag segla runt på världshaven med så små båtar och så lite utrustning som man gjorde på 60- och 70-talet. Men det betyder inte att det inte går. Det är Magnus Reslow ett levande bevis på. Här berättar han hur han gör för att hålla kostnaderna nere. Läs och låt dig inspireras. Man behöver inte vara miljonär för att långsegla.

Vill du också gästblogga på Svenskalangfardsseglare.se? Skicka ett mejl till info@svenskalangfardsseglare.se

”Det går fortfarande att segla billigt”

För de som vill ut och se världen på en låg budget tycker jag att en liten båt är ett bra alternativ. Man behöver inte boka hotell eller släpa på ryggsäck och resväska. Man har sin koj, kök och toalett. Med liten båt menar jag en begagnad båt på 18-20 fot ungefär.

Jag har seglat till Medelhavet i en Hurley 18, Sunwind 20 och en Marieholm 20. Min nuvarande båt Nymue 4 är en Havsfidra 20. En otroligt trygg båt. Ingen snabbseglare men brått lönar sig sällan. Med Nymue 4 seglade jag i princip non-stop Malmö – Gran Canaria. Drygt 3000 nautiska mil med minimal utrustning. Det tog sammanlagt 90 dygn. Det låter kanske mycket, men det finns de som ägnar 5, 10 eller 15 år på att bygga båt och samla ihop till en reskassa. Då är tre månaders segling ganska lite.

Jag har aldrig haft en reskassa. Jag har istället jobbat mig fram och pengarna har gått till proviant och till båten. Jag har undvikit de dyra marinorna, och istället gått till hamnar där man ligger gratis eller ankrat utanför. Eftersom jag oftast inte haft någon motor har jag seglat fast ankaret genom att släppa det från aktern med seglen dragande. När ankaret fäst brukar jag ta ner segel och ibland dra en lina till land, runt ett träd eller något annat. Vid kulingvarning brukar jag lägga ut fler ankare och linor till land. Tandemankare är oslagbart! Det är ett extra ankare fäst 2-3 meter från huvudankaret på samma kätting.

Mitt favoritankare är Bruce, definitivt. Jag provade ett antal ankare på en strand på Peloponessos i Grekland. Bruce original och kopia var det enda som grep efter en 180 graders vändning. Det var lärorikt att se hur ankarna uppförde sig nar jag drog dem hit och dit. Danforth och CQR gör sig inget besvär på mina båtar. Andra seglare har kanske andra favoritankare. Jag har inte provat alla. Men mycket kätting är viktigt.

När jag ankrat på något ställe har jag ofta simmat i land. Det ger motion och mer plats ombord om man har en liten båt. Har jag behövt bära med något brukar jag använda en innerslang till ett lastbilsdäck med en sydd botten. På Nymue har jag nu investerat i en badjolle. En Lidl 250 Sport med dubbelpaddel, för en dryg hundring. Med den har jag paddlat in och ut till min uppankrade Nymue. Men när det blåser mycket är det bättre att simma.

Under mina många år som långseglare har jag träffat många seglare som fått problem med prylar ombord. Som motor, generator, el, radar, kyl frys och gps, kartplotter, bogpropeller, rullsegel, watermaker, datorer med mera. Prylar behöver service, många prylar behöver mycket service. Ju fler prylar desto mindre segling blir det naturliga resultatet.

Segling, naturupplevelser och träffa folk – helst invånarna i landet man besöker – är vad jag är ute efter. Och bäst är det med en liten enkel båt. Efter 25 års långsegling, 150 000 nautiska mil och 25 länder ar det ett koncept som jag vet att passar mig. Jag tanker fortsätta min väl inprovade linje, att segla minimalistiskt. Jorden runt hade jag tänkt! Arbeta mig fram, och segla lugnt och säkert!

Just nu ligger jag i Las Palmas Marina och jobbar med Micke Westins symaskin som han vänligt lånat ut till mig. Jag lagar segel, syr sprayhoodar med mera. Som vanligt njuter jag av livet men ser fram emot att segla till Antigua där jag har många vänner, bland annat en vacker kvinna. Nu har jag både vindroder, utombordare, sjökort och vhf, och hoppas kunna göra seglingen på under 40 dygn.

Med detta inlägg vill jag inspirera andra att kasta loss. Det går, om man vill. Med enkla medel.

Väl mött på havet!

Magnus Reslow,

S/Y Nymue, Las Palmas

Posted in Gästblogg and tagged , , , , .

6 Comments

  1. Hej Magnus
    Vad tror du att du för budget per månad? Jag kan nog ha en budget på 25t och ska åka c o c 52 som har hyfsade segel, övrigt inte nytt.
    Tror att jag går in och lägger mig i marinor ibland, men mest på svaj. Vi är två st som vill åka nu, men vi vet inte vad man ska ha för buffert. Jag vet vad båten kostar hela tiden hemma, samt utrustningsgrad från Apoteket?
    Med vänlig hälsning, micke

    • Hej Micke! Tack for ditt brev.
      En CoC 52 ar en stor bat! Jag har bara agt sma batar,som
      inte kravt sa mycket pengar och arbete. Med en liten bat blir
      man ochsa respekterad av invanarna pa ett annat satt an om man
      har en stor bat. Kan bara svara utifran mina erfarenheter.
      I Sverige levde jag pa social-pengar och burksamling.
      3800 kr fick jag av soss. 3000 gick till baten.800 kr levde jag gott
      pa genom att kopa 10 kg kyckling, 2 kg snitslar,5 kg ris,cous-cous.
      Kopte i bulk pa Ozzen frukt i Malmo.
      I mitt Apotek finns i princip bara silvertape och( bra om man bryter handen)
      Under 25 ars langsegling har jag inte behovt sa mycket i Apoteket.
      25 000 kr i manaden? Kan jag leva pa i 5 ar!
      MVH Magnus Reslow Las Palmas

  2. Vilka nödvändiga dokument har du när du klarerar in i olika länder?
    Giltigt pass och gult kort antar jag, men hur är det med försäkring?
    Frågar inte myndigheter efter någon form av försäkring?

  3. Hej Tore! Dokument ar viktigt! Jag har SXK gula Internationella certifikat som galler i 2 ar.Transportstyrelsens cert ar pa tok for dyrt.Giltigt pass och EU-forsakring har jag. Manga (alla) hamnar kraver forsakring. Sen har jag Forarbevis, Skepparexamen och Hogsjo-skeppar-examen.Tagna pa mitten av 70-talet. Jag borde uppgradera dar! Saknar Kanal-kort och VHF-cert.En egen stampel star pa onske-listan.Jag har aldrig haft problem med nagon myndighet under alla mina ar som langseglare.Rakade komma in pa Albanskt sjo-terratorie under Hoxas diktatortid och blev inbogserad till Tsaranda.Blev mycket val behandlad och fick aven sjokort av dom som visade alla minfalt som fortfarande finns(fanns).Jag har visat respekt for myndigheterna overallt och har som sagt aldrig haft problem!MVH Magnus Reslow

  4. Tack för snabbt svar. EU-försäkring vad innebär det?
    Räcker det med att jag är försäkrad mot tredje part men att den inte gäller om min båt skadas/sjunker – för att få lägre premier? Eller kräver myndigheterna
    en komplett försäkring? Eller tycker du att jag ska ha försäkring för både båt och gent emot tredje part som det heter? Tänker mig en beg. båt för
    max 250 tkr …

  5. Hej Tore! EU-forsakring kan man fa om man ar medborgare i Europa.Man ar val forsakrad automatiskt,tror jag.Ar osaker.Men jag har ett blatt kort i alla fall.Ansvars-forsakring racker.Men om du koper bat for 250 000 kanske det ar vart med en full forsakring.Jag har full forsakring till min Fidra.1200 kr om aret..Vad for bat skall du kopa?Angrar inte ett ogonblick att jag borjade langsegla!Har gett mig sa otroligt mycket! MVH Magnus Reslow

Lämna ett svar till Micke Gartne Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>