Magnus Reslow, navegante solitario

Gästinlägg: Magnus välkomnar debatt om säkerhet

Magnus Reslow har nästan bara mött positiv kritik sedan han angjorde Las Palmas efter 85 dygn till sjöss i en havsfidra utan vare sig motor, självstyrning, sjökort eller kommunikationsutrustning. Men det finns också de som menar att han agerat ansvarslöst. Vad tycker du? I senaste gästinlägget från Magnus resonerar han om säkerhet, och efterfrågar en debatt.

Magnus är sedan några veckor tillbaka på väg över Atlanten som betald besättning på en annan båt. Inlägget är skrivet på Kap Verde-öarna där båten stannade för några dagars reparationsarbete.

”Jag är definitivt ingen dödskonstnär.”

När jag lämnade Sverige i slutet på juli hade jag inte en tanke på att min segling skulle bli uppmärksammad på något sätt. Det var först när jag kom till Las Palmas efter 85 dygn på sjön som jag blev varse om att min segling omskrivits i media.

Jag förväntade mig massa kritik mot min ansvarslösa segling men så här en och en halv månad efter att jag anlänt till Las Palmas har jag nästan bara fått positivt bemötande. Jag som primitiv seglare skulle välkomna en debatt om säkerhet till sjöss, då jag tycker att folk litar lite för mycket på små elektroniska magiska boxar.

För mig består grunden till säkerhet till sjöss av tre saker:

  1. Intresse
  2. Utbildning
  3. Erfarenhet

Jag har ett massivt intresse av segling och enkelt levende. Jag tog förarbevis när jag var 15 år, skepparen vid 16, högsjöskepparen vid 19 och extra astronavigationslektioner när jag låg på en isbrytare i det militära. Erfarenhet har jag fått genom 150 000 loggade sjömil i små segelbåtar, sällan med motor och aldrig med GPS – förutom sista seglingen. Ändå har jag bara behövt assistans en enda gång, när jag blev sjuk till sjöss.

Många andra seglare har haft mindre vatten med sig än jag hade. Shane Acton 135 liter, Olle Landsell 135 liter. Sven Yrvind hade bara 80 liter på sin första Bris. Så 150 liter tyckte jag borde räcka. Men för säkerhets skull gjorde jag ett regnsamlarkit innan jag seglade iväg. Utifall att. Kitet bestod av en dukt av kraftig tältduk, 1,5×1,5 meter med öljetter runt om och en campingduschkran i mitten med slang till vattentank och en 30 liter tunna, en 5 liters spann, några svampar och en lättviktspressenning 2×2 meter. Med det kitet samlade jag 100 liter extra vatten vid två olika regntillfällen. I framtiden kommer jag att ha 200 liter vatten och dessutom samla regnvatten så ofta som det är möjligt, men också vara mer sparsam med vattnet. Jag är väl förtrogen med astro-navigation, men jag tycker det var väl investerade pengar att köpa en gps. Jag är inte emot elektronik, tycker bara att man ska lära sig grunderna till navigation innan man köper en gps. Att segla utan sjökort och navigera med en skolatlas är naturligtvis tokigt. Jag tog chansen att segla non-stop utan större möjligheter att anlöpa någon hamn på vägen. Där är inte heller så mycket grus i vattnet på sträckan jag seglade.

Utan räddningsutrustning och kommunikationsutrustning riskerade jag inte andra människors liv. Jag tycker det är dåligt sjömanskap att utnyttja AIS och Epirb som paret på en Fortissimo gjorde på Atlanten för några år sedan, De blev räddade av ett lämpligt fartyg från sin sjunkande båt. På fotona de tog låg Fortissimon på sin vattenlinje och topplanternan lös tydligt. Enligt paret var vattnet över kojerna i ruffen.

Jag minskar segelytan tidigt och seglar ofta med för liten segelyta. Vill inte pressa för mycket. De stora riskerna med min segling var som jag ser det:

  1. Rigghaveri, bytte till 6mm vajer och spridare innan avseglling.
  2. Att bli påkörd av fartyg – minimal risk på den stora atlanten.
  3. Riskerna med att närma mig land utan motor.

Jag är tacksam för den negativa kritik jag fått, den behövs som motvikt till allt det positiva. Jag är definitivt ingen dödskonstnär som en läsare skrivit i en kommentar. Med denna segling har jag vänt ett tråkigt liv som arbetslöst socialfall till ett fint liv med mycket segling som jag älskar. Tack också till alla er andra, som varit positiva. Sjösäkerhet kan man nog diskutera i det oändliga.

/Magnus Reslow


Mer om Magnus Reslow

Posted in Gästblogg, Säkerhet and tagged , , , .

4 Comments

  1. Även om jag skulle gjort det litet annorlunda än du så gillar jag perspektivet på ”det moderna sjömanskapet”. Min förarbevis tog jag på 60 talet, skeppare och astronavigering på 70 talet, osv. Har under eget befäl korsat Atlanten före GPS’en. Detta har lärt mig grunderna. Jag tycker de hjälpmedel vi har idag är bra men att väldigt många borde tänka betydligt mer på plan B och ansvaret för att klara sig själv om något skulle hända. Det fanns en härlig artikel i Yachting World med titeln ”Who the hell called a helicopter for me?”, Skepparen varken ville inte behövde bli ”räddad” trots rigghaveri på Nordatlanten. Det behövs bara ett blixtnedslag inom några kilometers avstånd för att modern elektronik kan bli utslagen. Blir din laddregulator skadad så blir ett manuellt alternativ snart verklighet även om du har en reserv-iPad, dator/gps etc. Allt för få har det grundläggande: Tabeller (i tryckt version), Klocka (med prestanda), Sextant, Släplogg (med 2 extra släplinor) och papperssjökort (gamla avdankade duger gott om man är litet försiktig). För mig är en av tjusningarna med havet att lära sig lösa sina problem, att bemästra utmaningen. När man läser SSRS Trossen där deras olika insatser beskrivs så blir man ofta förundrad över hur banal anledningen eller orsaken till insatsen är. Happy Sailing!

  2. För det första så är det roligt att se att det med små medel kan förverkliga sina drömmar och ideér.
    Vilken typ av båt man väljer att använda (stor eller liten) tycker jag spelar minde roll, i det perspektivet finns det mig
    veterligen inga belägg för vilket som skulle vara bäst ut säkerhetssynpunkt. Därom råder ett stort spann av delade meningar.
    Det viktiga i detta hänseende är att båten är sjövärdig, sjövärdig för de vatten den skall färdas på.
    För min del består grunden till till säkerhet till sjöss också av tre saker:

    1.Kunskap
    2.Erfarenhet
    3.Rätt utrustning

    Det är givetvis så att modern navigationsutrustning är inte nödvändig för att navigera på värdshaven.
    ej hellre för att gå i hamn, men det underlättar och det tillför en dimension av ytterligare kontroll av sin navigation.

    Jag tycker det är provocerande att anklaga de som använder AIS och EPIRB för dåligt sjömansskap, speciellt när man själv på flera punkter
    beter sig högst tveksam i dessa sammanhang.

    Skepparen på Fortissimon har fattat ett beslut att överge sitt fartyg utifrån de kunskaper, erfarenheter och bedömningar som denna har haft och gjort i
    samband med övergivandet, detta kan aldrig vara dåligt sjömanskap, att bedömma en situation som ohållbar och inte överge fartyget i tid, det hade varit dåligt sjömanskap.
    Jag har själv många gånger tittat på foto och videos av räddningsaktioner och ifrågasatt varför man väljer att göra det för att efter en stund konstatera att jag kan omöjligt
    ha hela situationen klar för mig utifrån foto eller en video från en helikopter eller fartyg.

    Dåligt sjömanskap är däremot, utan undantag, att inte 24/7 hålla utkik, det har vi dessutom en skyldighet att göra enligt de internationella sjövägsreglerna som gäller alla flytetyg.
    Dåligt sjömanskap är också att orsaka onödiga Search & Rescue uppdrag beroende på att man inte går att kontakta eller själv tar kontakt.

    Att utsätta sig själv för risker är en personlig bedömning man gör, men ute på havet, hur stort det än är, är man inte ensam och därför har man ett anvar gentemot alla andra som färdas där, ett ansvar
    som är både juridiskt och moraliskt.

    Fortsätt segla med kunskap, erfarenhet och rätt utrustning!

    Mvh
    Peter Nilsson

  3. Det är skillnad på Äventyrare och Äventyrare!
    100 sjömil i hans båt på skyddade vatten är Äventyr!
    Magnus har min respekt efter flera tusen sjömil i en farkost som är mindre än dom flesta långseglares förpik…
    Tror inte han är till någon fara för någon annan än möjligtvis någons ego då han glider fram i 3 knop med en liten fidra och njuter av simplicity.
    Hör av dig Magnus
    Lagunen 4 minus och glykol i toa burrr

  4. Har läst min egen artikel om säkerhet till sjöss ffg nu.Har v
    arit upptag
    en av mitt nya projekt.Har hängt upp mig på att det anses provocerande av mig att tycka det är dåligt sjömanskap att utnyttja ais och epirb i en situation på havet som inte var hotande på något sätt. Ingen kan påstå att Fortissimon ser ut att sjunka när den på fottona tagna vid tillfället flyter på sin vattenlinje med tänd masttopplanterna.Det är lögn att säga att den är sjunkande.Att man vill lämna sitt skepp i gott skick vidar att man inte tagit lärdom av Fastnet race katastrofen 1979 där folk gick i livflottarna där dom omkomm onödigt och segelbåtarna hittades flytande senare! Det är säkrare att stanna på sin båt så länge som möjligt!Att paret på Fortissimon inye fick ut på sin försäkring kanske säger något ochså..Om man går ut på havet i sin båt måste man vara beredd på att bara lita på sig själv! Och inte riskera andras liv när det känns obekvämt.Är jag provocerande? Jovisst det bjuder jag på.Jag räknar inte med att någon skall riskera sitt liv för att rädda mig som seglar för mitt nöjes skull.Mvh Magnus Reslow

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>