Pekka Karlsson

Gästinlägg: ARC förr och nu

I fredags seglade den sista deltagaren över mållinjen i årets 30-årsjubilerande Atlantic Rally for Cruisers. En av dem som var med redan 1986 när Jimmy Cornell startade första ARC:en är 75-åriga Pekka Karlsson, som i år vann sin klass med samma Laurin 32:a som för 30 år sedan. Här berättar han om hur allting startade, och hur eskadern förändrats genom åren.

”Båtstorleken då och nu var helt annorlunda.”

”I år 2015 fyller ARC 30 år. Jag var med redan första året, 1986, med min L32:a ”Corona Aq”. Jag var också med i det första ARC+ från Las Palmas till Mindelo på Cabo Verde med omstart för leg 2 till Rodney Bay på Saint Lucia. Det första ARC kallades Atlantic Race och gick till Barbados.

Grundaren var Jimmy Cornell, som tyckte att varför ska var och en göra samma sak inför en Atlantöverfart när man kan ha trevligt och göra förberedelserna gemensamt. Så bildades World Cruising som idag har stor spridning över hela klotet.

Jimmy Cornells ursprungliga idè var att rallyt inte skulle vara mer kommersiellt än absolut nödvändigt. Båtarna måste uppfylla många säkerhetskrav. Men besiktningen var enkel och genomfördes av Jimmy och Gwenda Cornell, som löste alla eventuella brister på ett klokt sätt tillsammans med skepparen.

Inför starten i Las Palmas gick diskussionerna i höga vågor – ska du går rhumb line eller ska du gå kortaste vägen. Har ni transit sat navigator eller tar ni positionen med sextant?

Antalet deltagare var nästan lika många då som nu. Jag minns att Guinness rekordbok beskrev Atlantracet för cruisingbåtar som det största någonsin. Båtstorleken då och nu var helt annorlunda. Båtar som Albin Vega, Folkbåt och Hurley 22 fanns bland de startande. Jag vill minnas att det unga paret som seglade Hurley 22:an kom i mål precis under den avslutande prisceremonin som hölls i en av hamnens hangarer i Bridgetown på Barbados.

Idag är båtarna fullproppade med instrument som i vart fall vi i den äldre generationen har svårt att hantera. Förr gällde det att skaffa kunskaper i astronomisk navigation och hantering av radiopejlsignaler som faktiskt kunde uppfattas på en distans av 700M. Men det var heller inte så lätt att lära sig astronomisk navigation .

Jag har varit med i ARC tre gånger och ARC+ två gånger. Jag tycker ARC+ är ett bättre alternativ, och har påverkat World Cruising att genomföra det. Färre deltagare, trevligare gemenskap. Går något sönder, vilket det alltid gör, finns chansen att reparera i Mindelo. Det är också trevligt att se en ny kontinent och vila ut några dagar inför omstarten till leg 2 som är 2086M”

/Pekka Karlsson

 

Posted in Gästblogg, Långfärdsseglare and tagged , , , , , , .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>