Foto: Wikipedia Commons

Övergivna Swan 44:an siktad efter sex månader på drift

För tre dagar sedan siktade besättningen på ett tankfartyg en segelbåt utan rigg drivandes vind för våg 635 sjömil syd-sydost om Bermuda. Båten kunde senare identifieras som den norska Swan 44:an Kolibri som övergavs i samband med en storm utanför Azorerna i början av maj tidigare i år.

Det var när båten slagit omkull två gånger, fått skador på riggen och tappat livflotten som kapten Guttorm Guttormsen fattade det svåra beslutet att aktivera nödsändaren och överge Swan 44:an tillsammans med övriga besättningen. Det har nu gått sex månader, och båten flyter fortfarande.

Ytterligare fyra båtar kallade på portugisiska sjöräddningen under samma storm. Tolv personer räddades, varav en fransk 6-årig flicka avled strax därefter till följd av hypotermi. Svenska OE32:an Missy slog runt åtta gånger, men kunde fortsätta sin resa.

Se film från räddningen av besättningen på norska Swan 44:an Kolibri

 

Posted in Artiklar, Båtar, Säkerhet, Sjöväder and tagged , , , , , , .

3 Comments

  1. Man förstår att man som skeppare blir skräckslagen om ens båt ”slagit kull”, en traditionell kapsejsning hade kanske bara fått en att höja på ögonbrynen.

    • Det är bra att du är uppmärksam. Slå ”omkull” skulle det stå. Det som hände om jag förstått saken rätt var att vågorna slog omkull båten så pass att masttoppen gick i vattenytan innan den reste sig upp igen. En del skulle säga att båten kantade eller välte. Andra att den gick omkull, fick en knockdown eller kapsejsade. Men kapsejsa kan lika gärna betyda att båten slår runt eller hamnar upp och ner, och så var inte fallet. /Linda

      • Skulle bara försöka vara litet lustig, fast det lyckades kanske inte så bra :-)
        En tanke som ofta slår en, när man t.ex. läser om SSRS olika utryckningar, är om det inte vore idé att ha någon sorts vidareutbildning för seglare och även motorbåtskaptener där man får lära sig att först och främst försöka förutse problem (som att motorn kan skära om jag varken bytt eller kollat oljan på två såsånger) och sedan att först och främst försöka lösa problemen själv, innan man begär assistans från sjöräddningen. Många gånger förefaller insatserna onödiga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>