Vem kan segla förutan spons?

7 tips för lyckad sponsring

Sponsring för seglare har länge varit reserverat för kappseglare och mer extrema expeditioner. Men i och med de sociala mediernas intåg är det allt fler företag som väljer att sponsra även långsegare. Oftast handlar det om gratis eller kraftigt rabatterade produkter i utbyte mot exempelvis blogginlägg, bilder och länkar.

Watski, en av Sveriges största leverantör av båttillbehör, går nu öppet ut och efterlyser nya projekt att sponsra.”Vi tar gärna emot dina ideér och ser om det finns möjlighet till samarbete.” skriver de på sin webbplats. Watski har tidigare sponsrat både Ariel IVs passage genom Nordvästpassagen och världsomseglingen med Mary af Rövarhamn – två projekt som fått mycket uppmärksamhet i media, vilket ofta är en förutsättning för att få sponsorerna på kroken.

Här nedan har vi samlat några tips för er som söker sponsorer. Men kom ihåg, ingenting är gratis. Det krävs alltid en motprestation. Många tycker inte det är värt besväret. Vad är dina erfarenheter av sponsring, har du några tips? Skriv och berätta.

  1. Konkurrensen är stor. Identifiera vad som är unikt med just ditt projekt.
  2. Starta en blogg, och koppla på så många sociala medier du mäktar med.
  3. Försök få med media på tåget. Berätta om dina planer för tidningar, tv och radio.
  4. Välj sponsorer och produkter du tror på, och kan stå för.
  5. Störst chans på hösten, innan nästa års budget är satt.
  6. Berätta varför företaget ska sponsra just dig, vad kan du erbjuda dem?
  7. Lova inget som du inte kan eller vill hålla.

Lycka till!

Posted in Artiklar and tagged , , , , , , , .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>